بخار زدن پنجره های دوجداره

بخار زدن پنجره های دوجداره

علت بخار زدن پنجره های دوجداره چیست؟ امروزه از شیشه دو جداره برای تمامی پنجره ها استفاده می کنند. پنجره های دوجداره دارای مزایای بیشتری نسبت به شیشه های معمولی هستند. یکی از مزایای شیشه های دوجداره عایق صوتی و حرارتی می باشد. شیشه دوجداره معایبی مانند لکه بخار و عرق روی شیشه و غیره را دارد. که در ادامه علت بخار زدن پنجره های دوجداره و راه حل هایی برای برطرف کردن آن را بیان می کنیم.

علت بخار زدن پنجره های دوجداره چیست؟

ساختار شیشه دوجداره

نصب پنجره دوجداره از یک واحد شیشه عایق بندی به نام IGU طراحی و تولید می شود. که مهم ترین علت آن صرفه جویی در مصرف انرژی است. در زمان تولید پنجره دوجداره را برای عایق حرارتی بودن معمولا بین جداره های پنجره ها را با هوا پر می‌کنند. هم چنین از گاز های مانند گاز آرگون و گاز کریپتون برای پر کردن فضای جداره ها استفاده می کند

با توجه به اینکه تمامی پنجره های دو جداره عایق بندی میشوند. اما باز هم منافذی وجود دارد. تا گازهای آرگون و کریپتون تخلیه و طول عمر پنجره کمتر شود. عواملی مانند رطوبت، نور خورشید، و اختلاف دمای بیرون و فضای داخلی نیز در کاهش طول عمر پنجره تأثیر گذار باشد. یعنی شیشه های دو جداره ممکن است با گذشت زمان دچار تغییر و کیفیت پایین پنجره شود. هم چنین عواملی باعث می شوند تا گاز های که به شیشه دوجداره ها تزریق شده است تخلیه شود. که باعث بخار و رطوبت به راحتی به میان جداره ها نفوذ کنند. این باعث پنجره بخار زده و کدر می شود.

بیشتر بخوانید : پروفیل UPVC کاربردها و ویژگی‌های آن

علت بخار پنجره های دوجداره

در فصل زمستان محیط داخل و محیط خارج اختلاف دما پیدا که این باعث حرارت کمتر و شیشه ها عرق کنند. بخاری که بر روی شیشه ها ایجاد می شوند ماندگار نیست. پس از گذشت یک ساعت معمولاً به صورت اتوماتیک از بین می‌رود. همین زمان کم نیز می تواند پنجره را دارای ظاهری ناخوشایند کند. معمولاً تشکیل بخار روی سطوح بیرونی شیشه دو جداره اتفاق می افتد. تشکیل بخار روی سطوح داخلی شیشه دوجداره و همچنین بین دو جداره بخار ایجاد می شود.

تشکیل بخار پنجره های دوجداره

بخار بر روی قسمت بیرونی زمانی که دمای بیرون ساختمان از دمای داخل ساختمان کمتر باشد ایحاد میشود. این بخار بر روی شیشه دوجداره کاملا طبیعی و جای نگرانی ندارد. در این صورت پنجره ها می توان به خوبی کار کند و عایق‌بندی هستند کاربرد. کار اصلی پنجره دو جداره معمولاً جلوگیری از هدر رفت انرژی می باشد. که این نوع پنجره ها از هدر رفتن هوای گرم و داخل خانه جلوگیری می کنند.

اگر پنجره های دوجداره به خوبی عایق شوند. جداره داخلی در هوای گرم ساختمان و همچنین جداره خارجی در هوای سرد بیرون ساختمان باعث بخار بر روی شیشه‌های شود. البته بخار به حالت موقت می باشد. عوامل متعددی باعث می شوند تا بخار بر روی سطح داخلی شیشه دوجداره ایجاد شود. مانند اختلاف دمای زیاد بین فضای داخلی و فضای خارجی ساختمان یا تهویه نامناسب داخلی و موارد متعددی که بیشتر اختلاف دمای بیرون یا داخل باشد.

تشکیل بخار زدن پنجره های دوجداره

اگر عایق بندی پنجره دوجداره به خوبی انجام نشود بین دو صفحه شیشه دوجداره با خارج می شود و این مشکلات بزرگی میباشد که باید پنجره ها را تعویض نمایید. این مشکل معمولاً در ساختمان‌های قدیمی دیده می‌شود. که احتمالاً بیش از ۱۰ سال از نصب پنجره های دوجداره گذشته باشد. مواد شیمیایی مانند جرمگیرها و یا شیشه پاکن های قوی که برای نظافت استفاده می کنید. باعث سست شدن درزگیر پنجره ها به مرور زمان و از بین رفتن عایق پنجره های دو جداره میشود. البته اگر از مواد مرغوب استفاده نشده باشد.

در زمان خرید و انتخاب پنره های دوجداره دقت کنید محصولاتی را انتخاب کنید که از مواد اولیه مرغوب در تولید پنره های دوجداره استفاده کرده باشند تا کمتر دچار مشکلاتی از قبیل بخار بین صفحه شیشه دوجداره شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *